SEJARAH KEMUNCULAN OREINTALISME DAN PEMBAGIANNYA
Achmad Jedi
1.
Pengertian Orientalis
Dua
kata dasar yang digabungkan , iaitu oreint dan isme. Oreint adalah bermaksud
Timur, atau negara-negara sebelah timur daripada Meditteranie terutama sebelah
Asia Timur (Hawkins 1985, 591) Sementara isme pula adalah suatu penambahan yang
boleh membentuk satu kata nama bagi membawa maksud sebarang doktrin atau
praktis yang tertentu. Sebagai contoh ia ditambah untuk menunjukkan sesuatu
sistem atau prinsip (Conservatism), sebarang keadaan atau kualiti (Barbarisme ,
Heroisme) atau yang menunjukkan seuatu kelainan , yakni pemusatan sifat-sifat
istimewa yang ada pada seseorang individu atau hakmilik secara ekslusif yang
tiada pada yang lain ( Americanism) (Hawkins 1989,434)
orientalisme
adalah sebuah istilah yang berasal dari kata “orient” bahasa prancis yang
secara harfifah berarti “Timur”. Sedangkan secara geografis berarti “dunia
belahan timur”, dan secara etnologis berarti “bangsa-bangsa timur”.
Sedangkan
“isme” (bahasa Belanda) atau “Ism” (bahasa Inggris) menunjukan pengertian
tentang suatu paham. Jadi Orientalisme adalah suatu faham atau aliran yang
berkeinginan menyelidiki hal-hal yang berkaitan dengan bangsa-bansa timur dan
lingkungannya.
Adapun orientalis adalah ilmuan barat yang mendalami masalah-masalah ketimuran, yang tercakup didalamnya tentang bahasa-bahasa, kesusastraan, peradaban dan dan agama-agamanya.
Ungkapan Oreintalis secara
umumnya disebut untuk orang-orang barat yang pakar dalam mengkaji ilmu Timur,
sama ada kepakaran mereka sampai kepuncaknya, pertengahan atau peringkat rendah
, sama ada dalam bidang bahasa, sastera, tamaddun dan agama . Walau pun
pengajian Timur itu boleh diberikan pengertian yang begitu luas, namun yang
penting dalam kajian ini ialah tentang kajian barat yang berkaitan dengan Islam
dan penganutnya , sama ada menyentuh bidang bahasa , sastera, akidah , syariah
dan tamadun secara umum . Makna inilah yang terlintas dalam pemikiran dunia
Islam apabila menyebut ungkapan oreintalis (al Isytishraq).
Oreintalime:
a.
Pengertian yang lebih bersifat akademik
. Sesiapa sahaja yang memberi pengajaran , menulis dan mengkaji mengenai Timur,
tidak kira sama ada ia seorang ahli antropologi, sosiologi, ahli sejarah,
filologi dan lain-lain , maka ia digelar sebagai oreintalis dan hasilan aktiviti
mereka itu disebut Oreintalisme.
b.
Oreintalisme ialah suatu stail
pemikiran yang diasaskan kepada perbezaan- perbezaan ontologikal
episitmologikal yang dilakukan di antara oreint dan Occident. Di sini didapati
sejumlah besar penulis –penulis , antaranya penyair , novelis, ahli falsafah,
politik dan ekonomi telah menerima perbezaan asas di antara Timur dan barat
sebagai garis permulaan untuk mereka menghuraikan teori , epik, novel , sosial
, politik, adat , matlamat dan minda orang-orang Timur.
c.
Pengetian yang lebih bercorak sejarah
dan material berbanding dengan kedua-dua definisi yang awal di atas . Dengan
memandang suasana akhir di abad ke 18 , Oreintalisme boleh didiskusi dan di
analisakan sebagai institusi koporat yang berurusan dengan Timur,sama ada dalam
bentuk membuat kenyataan terhadap Timur, mengulas, mengajar, menguasai dan
mengawalnya. Atau dalam kata lain ia adalah satu stail Barat yang bertujuan
untuk mendominasi, mengatur dan memilikkuasa ke atas Timur.
2.
Sejarah lahirnya Orientalis
Tidak ada satu sejarah yang
tepat dan jelas kapan munculnya orientalis. Bagi sejarawan barat mereka
mencatatkan kemunculannya secara resmi adalah selepas Vienna Church Cionference
yang telah memutuskan untuk membentuk Jabatan bahasa Arab , Greek, Hebrew dan
Syria dibeberapa buah Universiti di Eropah (Said 1978,50)
Sebenarnya gerakan
oreintalime gereja memang telah wujud lama sebelum sejarah perhimpunan gereja
di Vienna, tetapi ia merupakan suatu aktivitas atau gerakan yang tidak resmi.
Oleh karena itulah para pengkaji Eropah tidak mau berpegang dengan sejarah itu
dan kajian terus dijalankan bagi yang menentukan sejarah permulaan oreintalisme
berdasarkan tahun-tahun anggran .
Menurut rekod kristian,
golongan pendeta kristen yang terawal mengkaji Islam ialah Yuhana al Dimashqi
(676-749M) yang telah menghasilkan beberapa buah buku yang berbentuk panduan
untuk mengadakan dialog atau panduan untuk berurusan dengan kaum Muslimin. Oleh
kerana Yuhana adalah seorang kristian dari Timur yang hidup di zaman kerajaan
umawiyyah dan pernah berkhidmat di istana kerajaan itu, maka ia tidak boleh
dikira sebagai sejarah permulaan yang sebenarnya. Ada sebagian pengkaji
mengatakan ia bermula pada kurun yang ke sebelas Mesihi, sementara Rodi Poret
berpendapat bahawa permulaan kajian tentang Islam dan Bahasa arab di Eropa
bermula pada kurun ke dua belas. Pada masa yang sama juga al Quran telah
diterjemah ke Bahasa Latin dan satu kamus Bahasa Arab-Latin telah disusun.(Dr
Mustafa Mahir, 1967. al Dirasat al Islamiyah Fi al Jamicah alcIlmaniyah)
Ada juga yang pengkaji yang
mengatakan orentalisme telah bermula pada kurun yang ke sepuluh Masihi.
Pendapat ini di dokung oleh Najib al-Aqiqi yang mengatakan bahawa oreintalisme
telah wujud sejak seribu tahun dulu lagi bersandarkan kepada wujudnya seorang
Pederi dari Perancis (940-1003) yang telah pergi menuntut ke Andalusia di
Sevilla dan Cordova sehingga menjadi alim di kalangan pendita di Eropah pada
zaman itu. Beliau adalah mahir dalam Bahasa Arab , Ilmu Hisab dan Ilmu Falak.
Beliau kemudiannya memegang jawatan ketua pederi di Rom dengan memakai nama
Silvester II pada tahun 999-1003 Masihi. (alcAqiqi, al Mushtashriqun , 1:110)
3.
Dorongan Dan Tujuan
Orientalis
1.
Tujuan
Akademik,
Aktivitas
dan usaha penyelidikan dan pengajian tentang Timur oleh kalangan Barat adalah
didorong oleh matlamat keilmuan dan akademik iaitu untuk memahami dan mendalami
selok belok Timur, termasuk bahasa, budaya dan adat resam mereka telah berlaku
dan berjalan sejak lama dahulu iaitu sejak berlaku perhubungan dan keilmuan
diantara orang-orang Timur khususnya Orang Islam dan Barat melalui pertukaran
maklumat , penterjemahan dan sebagainya . Tetapi pengajian dengan maksud yang
lain disebaliknya tidak berlaku hanya setelah resolosi dibuat dalam Perhimpunan
gereja- gereja di Veianna yang telah berlaku pada tahun 1312 M.
2. Tujuan Keagamaan ;
Seikh Hamdi Zaqzuq telah
menjelaskan bahawa para sejarawan oreintalis meyakini bahawa tujuan agama
adalah merupakan motif besar bagi perkembangan fahaman oreintalisme dan
peubuhan akademi pengajian dan pengajaran Bahasa arab dan Kajian Islam di
Eropah. Motif keagamaan oreintalis ini dapat dihuraikan sebagai berikut :
(zaqzuq 1984 , 66) :-
Menyerang
Islam dan mencari titik kelemahannya, meyakinkan orang lain bahawa Islam adalah
agama yang diambil dari agama Nasrani dan Yahudi, merendah-rendahkan
nilai-nilai Islam dan menjatuhkan martabat Nabi-nabi Islam dan lain-lain .
Memelihara penganut nasrani
atau kristian daripada bahaya Islam dengan cara menutup kebenaran Islam,
meyakinkan penganut kristian tentang kekurangan Islam serta memperingatkan
mereka supaya tidah menyerah kalah kepada Islam .
Di sana ada lagi satu
matalamat yang sentiasa tidak dilupai oleh golongan oreintalis dalam setiap
kegiatan dan kajian “ilmiah” yang mereka lakukan iaitu matlamat untuk
menyebarkan agama kristian dikalangan orang timur, Oleh itu mereka telah cuba
sedaya upaya mereka untuk merosakkan kemuliaan Islam dan menanamkan keraguan
dalam hati pengikut dan penganutnya.
Dorongan keagaman ini
adalah kerana kegiatan oreintalais itu sendiri adalah dimulakan oleh gereja,
Pada mereka . Islam adalah merupakan satu-satunya musuh yang mengancam kristian
dan ia adalah satu agama yang sepatutnya tidak boleh berkembang, Kegiatan
oreintalis yang didorong oleh tujuan keagamaan ini dapat dirumuskan daripada
kenyataan-kenyataan yang telah dibuat oleh kalangan tokoh-tokoh oreintalis
sendiri tentang tujuan mereka dan juga penelitian terhadap hasil-hasil kajian
mereka berkaitan dengan Islam. Kenyataan dan pandangan yang dikemukakan oleh
oreintalis tentang Islam dan ajarannya , tentang dasar-dasar dan perundangannya
, berkaitan dengan Nabi, al-Quran, al-Hadis dan lain-lain yang dibuat secara
memutarbelitkan apa yang sebenarnya, adalah memperlihatkan matlamat dan tujun
ini.
4.
Pembagian Orientalis
Orientalis-orientalis
yang Objektif
Hardrian
Roland (meninggal tahun 1718 M), adalah profesor bahasa-bahasa Timur pada
Universitas Utrecht, Belanda. Ia menulis buku Muhammadanism, dua jilid, dalam
bahasa Latin (1705 M). Tetapi gereja-gereja di Eropa memasukkan buku tersebut
sebagai buku terlarang.
Johann J. Reiske (1716—1774 M), seorang
orientalis Jerman pertama yang patut diingat. Ia dituduh zindik (atheis) karena
sikapnya yang positif terhadap Islam. Ia hidup menderita dan mati karena sakit paru-paru.
Ia sangat berjasa dalam mengembangkan dan menampilkan Arabic Studies di Jerman.
Silvestre
de Sacy (meninggal 1838 M), seorang orientalis yang menekuni sastera dan nahwu.
Ia menghindari terlibat dalam pengkajian Islam. Ia juga sangat berjasa dalam
menjadikan Paris sebagai pusat pengkajian Islam. Salah seorang yang pernah
berhubungan dengan beliau ialah Syaikh Rifa'ah Thanthawi.
Thomas Arnold (1864—1930 M) dari
Inggris. Bukunya yang berjudul Preaching in Islam telah diterjemahkan ke dalam
bahasa Turki, Urdu dan Arab
Gustav
le Bon, dikenal sebagai orientalis dan filosof materialis. Ia tidak pernah
percaya kepada agama. Pada umumnya kajian dan buku-bukunya menyoroti peradaban
Islam. Kajian-kajiannyalah yang menyebabkan orang-orang Barat tidak
memperdulikan dan tidak menghargainya.
Z.
Honke buku-bukunya dinilai sebagai objektif dikarenakan menampilkan pengaruh
peradaban Arab terhadap Barat. Di antara Bukunya yang termasyhur ialah Matahari
Arab Bersinar di Barat.
Jack Burke Anne Marie Simmel , Thomas
Garlyle, Renier Ginaut Dr. Granier dan Gocthe adalah orientalis-orientalis yang
tergolong moderat.
Orientalis
Fanatik
Goldziher (1850—1920 M), orientalis
berdarah Yahudi, penulis buku Sejarah Aliran-aliran Tafsir dalam Islam, adalah
tokoh Islamic Studies di Eropa. Ketokohan dan sekaligus kefanatikannya tidak
dapat diingkari.
J.Maynard, orientalis Amerika yang
sangat fanatik ini termasuk salah seorang anggota Dewan Redaksi Majalah Islamic
Studies.
S.M.
Zwemer, orientalis dan zending Kristen , adalah pendiri majalah Islamic World
Amerika. Bukunya yang bernada fitnah antara lain Islam Memasung Aqidah, terbit
tahun 1908 M dan Al-Islam yang merupakan kumpulan makalah yang disampaikan pada
mu'tamar Kristenisasi II tahun 1911 M di Lucknow India.
G. Von
Grunebaum, Yahudi berkebangsaan Jerman ini belajar di universitas-universitas
Amerika. Tulisannya antara lain ; Upacara-upacara Agama
Muhammad, terbit tahun 1951 M dan Beberapa Studi Tentang Sejarah Kebudayaan
Islam, terbit tahun 1854 M.
A.J. Wensinek, adalah orientalis yang
sangat memusuhi Islam. Bukunya yang berjudul Aqidah Islam, terbit tahun 1932,
mengandung banyak kecaman terhadap Islam.
K.Cragg, orientalis Amerika yang sangat
fanatik ini menulis buku Da'wah dan Menara Adzan yang terbit tahun 1956 M.
L. Massignon, zending Kristen
berkebangsaan Perancis ini pernah menjadi penasehat pada Departemen Koloni
Perancis Urusan Afrika Selatan. Bukunya yang terkenal ialah Hallaj; Shufi yang
Syahid dalam Islam, terbit tahun 1922 M.
D.B.
Macdonald orientalis dan zending Kristen yang terkenal fanatiknya ini
berkebangsaan Amerika. Ia menulis buku Perkembangan Ilmu Kalam, Fiqh dan Teori
Undang-Undang Negara, terbit pada tahun 1930 M, dan buku Sikap Agama Terhadap
Kehidupan Menurut Islam, terbit tahun 1908 M.
M. Green, sekretaris Dewan Redaksi
Majalah Timur Tengah.
D.S. Margoliouth (1885—1940 M),
orientalis Inggris yang sangat fanatik ini pernah menelorkan Thaha Husain dan
Ahmad Amin dari sekolahnya. Buku-bukunya antara lain:
- Perkembangan
Baru dalam Islam, terbit tahun 1913 M.
- Muhammad
Menjelang Kelahiran Islam, terbit tahun 1905 M.
- Universitas
Islam, terbit tahun 1912 M.
A.J. Arberry, adalah orientalis Inggris
yang sangat fanatik memusuhi Islam. Bukunya terkenal antara lain;
- Islam
Dewasa Ini, terbit tahun 1943 M.
- Tashawwuf
terbit tahun 1950 M.
Baron Carra de Vaux Orientalis Perancis
yang sangat fanatik dan termasuk seorang tokoh penting Dewan Redaksi
Ensiklopedia Islam.
H.A.R. Gibb (1895—1965 M), orientalis
Inggris penulis buku Mohammedanizm, terbit. tahun 1947 M dan Aliran-aliran
Modern dalam Islam terbit tahun 1947 M.
R.A. Nicholson, orientalis Inggris yang
menolak kespiritualan Islam. la menganggap Islam sebagai agama materialistik
dan tidak mengakui keluhuran manusia. Bukunya yang terkenal ialah Shufi-Shufi
Islam, 1910 dan Sejarah Kesusastraan Arab, 1930 M.
Henry Lammens (1872—1937M), orientalis
fanatik penulis buku Al-Islam dan Tha'if Ia juga termasuk Dewan Redaksi
Ensiklopedia Islam.
J.
Schacht, terkenal sebagai orientalis Jerman yang sangat fanatik memusuhi Islam.
Penulis buku Ushul Fiqh Islam.
Blacherc
yang pernah bekerja pada Departemen Luar Negeri Perancis sebagai staf ahli
untuk urusan Arab dan ummat Islam. Alfred Guillaume orientalis Inggris
yang sangat fanatik memusuhi Islam, penulis buku AI-Islam.
Tidak ada komentar :
Posting Komentar